رواية عشق ياسين الفصل التاسع 9 بقلم سما – منوعات ترند-منوعات ترند ,
رواية عشق ياسين الفصل التاسع 9 بقلم سما
رواية عشق ياسين الجزء التاسع
رواية عشق ياسين البارت التاسع
رواية عشق ياسين الحلقة التاسعة
الفصل التاسع
فصباح اليوم التالي وبعدها سيلي اول عيونت لها ببطئ وجدت نفسها نامت ع بيد وجابها غير موجود وشعوها مفرود ع تلك المخده التي نامتها هي لا تكر انها فعلت هذا ولكن كل شئ قررت عندما وجدته ياسين9 بجوارها وأيضا يحتضنها بكلتا منذ في البدايه تأثرت بشده بالكامل تود ايقاقظه كيصفعه ع ما فعل وتجراه الذي احتياطيه للاجوارها ولكن سرعان ما تحول ذلك الغضب الى سعاده كبيره فيعتبر لوجهه وتتطلع له بك للحب الموجود فقلبها اجل فا هي تمنعت تحبه ولم ينقص يوم بلا انه يذداد حتى وانه فعل ما يجرحها فا هذا القلب مملوك له مكتوب عليه هو فقط كم كانت تحلم بهذا اليوم ومنذ تلك الليلة التي سوف تصبح فيه الزرقاء لتستيقظ تجده بوارها تستيقظه بسعاده وحب تن هدة بحزن فا هذا ف النهايه كان حلم جميل ولم تصبح حقيقة…
اجل هي كذبت تحبه ولكن هو من بسبب ذلك الشك الذي زرع كي يفرق ب ينهم هي لم تنسه ما قاله لها حتى يصل الى عرف الحقيقه يتزوج فعل هذا لا انه اسمحته اذا هي الحب الاكبر عند هذه النقطه تذكرة بان ياسين لم يتكرها هي رات والشوق والهفه فعيونه عندما راها وهي تنزل من السياره وتأكد باناه لا يحلم بالنظر له ب مكر وهي تقول ف داخله طيب يا ياسين خلينا نلعب مع بعض شويه عموما انا مايش مانع انا جايه هنا علشان اصلح الفائز زمان والصراحه كدا انا عاوز ه اربيك شويه انا اه هسامحك علشان بحبك بس ما فيش مانع اعند واتشاقه معاك شويه واجننك كمان خلينا نبتدي بقا… ..
عزلة من احضانه ببطئ ونزلت من ع بي ومشت ع اطراف اصابعها ودخل الح مام ترخيص ب الغرفه وبعد عزله لمدة تحمل زجاجة عباتها من جديد واقتربت من ذلك النائم وافرغت نصف الذجاجه فوقه رفعه يقفز واقفا عضيه ظل يعمل حوله حتى راء تلك التي كانت كانت “فلوريدا خلفه وتضحك فعلته نظر لها بغضب..
ياسين: ايه الانتي هبتيه دا ف حد يصحي حد كدا…
اقتربت بضع دقائق خوات سماع : العملته دا رد فعل فعلي ع نومك جامبي من غير ا ذني وانك دخلت الاوضه من غير ما تستاذن مع اني قولتلك تخرج… ثم اقتربت ا كثر وافرغت بقية الزوج ف راسه وهي تقول : أودي علشان اتجرات وقلعت تخطيط تي ولمست شعري وكل مره هتت إجراء وتعده حدوده هعمل اكتر من كدا ياسين بيه…
نتيجة الي الحمام اخر مره الجمعه ان تغلق الباب اوقفها صوته وهو يقول : تعفي انا مش اول مره اشوفك وانتي بشعرك بس انتي جميله. اوي حتى وانتي صحيه من نوم قمر…
تركها تغلي من الغضب فا هي لم تتوقف رد فعل بارد هذا توقعت بانه سيغفو سيوبخها ولكن فعل ما لم تتوقعه…
ثم تموه وهيتم بكلامات غير مسموعة بنسبا له..
غبي ومتخلف وبارد حتى انك ابرد من البروده. بس اعمل ايه انا لسه بحبك يا غبي……..
بينما هو كان يغلي من الداخل من شدة الغضبه من تعهدها فاهو يعلم جيدا با نها تريد اغضابه والانتقام منه فا هي عنيده جدا ولم تتسامحه معها وستظل لتعانده دائماَ وهذا ما يخشاه غير مسمح لها غير عندها هذا…
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
فقريه اخر غير القريه الذي يعيش فيه جماعة القوي لم يفرق عنها كث يراََ وبتحديد ف احد المنزل عائلة رجب..
(طيب اعرفكو برج دا لا انه اول مره يظهر رجب دا اخو عمران وسيلي و مراته يفيده علي حسين الجيد اخت محمود وانتها ابن وحيد وهو عمران ع اس م عمه المتوفي هو ساب البلد بعد خلفاف اخواته ع ورث اخوهم بنت سيلي ال لكل كان طمعان فورثها من ابوها مع اخدو حقهم ف الورث بس الطماع عمره ما يشبع رجب حاول ك تير انه يلقيها بس ما عرفش طول السنين ال فات انه يلقيها ل حد
ما عمران عرف من صديقه ليه ان ف بنت دخلت مصر بالقرب من نفسها اسم العيله باسمين مختلفين اثنين دلوقتي بي محاولو يلقو بنت دي يفيده دي بقا عندها مشا كل مع ايلتها بعد اثرها شديد انها تجوز رجب وخاصة بعد هروب محم ود وجوازه من جيسي رجب وتفيده كانو خطبين الوقت ف دا وطبعا بعد ما عيلة القوي عرفت ان جيسي ومحمود اتجوزو لغو زوا ج مفيدةه ورج بس هما كانو متمسكين بالدخان لحد ما جدها حسين خيرها بين عي لتها ورغب وهي اختاره هو وانسب اختار لا ان رجب بيحبها جدا وعمره ما زعلها طول السنوات العاشقة مع بعض وحيده الع علاقه بفيده من ايلتها هي اختها احسان….
(وكدا) يد اتقابله اما بنسبا لامام سيلي التانين دول هيظهرو ع حسب دورهم ف ا لفصول تمام )
رجب بقلق: عرفت توصل لحاجه ياولدي….
عمران: لاه يا ولد ما عرفتش بس عرفته من صاحبي نزله مع واحد اس مه ادم….
رجب: لزمن ياولدي نوصلها جبل اعمامك لو عرفو انها موجودة فبنتر ممك ن يمعملو فيها كثير جوي ياولدي…
عمران: والله يابوي مانا ساكت وهدور عليها النهاية لمه الجيها اني وييت ص احبي المبلغ لا اي حد اكتشف يفرغ الكاميرات ال عندي فيوم ال هي وصلت فيه بس هو جالي انه صعب بس عي يحاول يطلعها وهي عتختم البصبور ابتعها وهيبعتلي صور لابت دخلت مصر بنفسي اسم عمي بس يابوي ممكن ما تكونش هي وده احتمال كبير جوي صاحبي ده جالي ان الموضوع ده ياخد منيه شوي وجت النهاية لا تعرف يفرغ التسجيلات دي….
يفيده: اني حسه انا عنلجيها جريب وجوي كماني بس انتو جولو يارب…..
رجب: يارب يا فايده يارب دي بت اخوي اني من الاول ما كتش اموافج الولايات ع ها من منصور وجلتلهم بلاش تغصبوها بس ما حدش سمع مني واي نيجه هي هربت وخدت بت اخوي امعاها طيب كانت سبتهالنا احنا انربيها…
يفيده:وتفتكر انها لو كت سبتها كانو اخواتك عيسبوهالك اتربيها اياك د ولكانو عيجوزوها لواد من ولدهم وهي عنديه اط نشر سنه وماعي دخلوهاش مدا رس كماني وكانو عيخلوها خدامه ليهم ولحريمهم واول ما سنها الجنوني عيخلوها تمضي عورثها لذلك يخدوهاتك اخوة شيطين ياخوي مش بني ادمين…
رجب : ماهما كانو دول اخواتي لكبار ماعتجلميش عنيهم مرهقه تانيه ينفعه….
يفيده: اني عجول الصحب ولاخوتك لو طالوها كانو عيعملو وياكتر كما ني احسن حاجه عملتها امها انها خدتها ومشيت دول عياكلو مال النبي مش ما لاخوتهم ومال بتيمه….
رجب: جفلي ع السيره دي ياتفيده دلوك عمران يا عمران ……
إفادة: عمران ياولدي رد ماله ده ….
لم يرد عمران لا ان عقله مشغول بمن سرقت قلبه وكات تماما عندما راها وهي تعود من المدرسه…
فلاش باك
بيما كان عمران ياسير بعرباتها ومشي ف الطريق لواحدها وغير غاد عليها صديقتها وعاده الي منزلها نزل من المركبات وظل وناده…
فاطمه: عمران اعتعمل ايه اهنه……
عمران: جاي لواحد صاحبي ف البلد اهنه شوفتك صدفه…
فاطمه: صدفه وصاحبك عصدجك ياواد خالتي همشي اني دلوك لذلك محدش يشوفن ي واجفا معاك ويمضيه ميصحش
وابجا سلملي ع خالتي وجوز خالي سلام….
عمران: طاب استني اوصلك اني واد خالتك بردك……
فاطمه: اديك جولتها واد خالتي وبس ياعمران ودلوك ع اذنك…
(فاطمه بنت احسان وعبد الرحمن هي لش بتدرس ف الصف الثاني وتحب عمران ولكن عندما لمحت له بما في داخلها ظل يقول لها بانه اخوها الكبير وتبقي طفله
ولا تعلم ما تشعر به… فض خطبته لها وانها صغيرة وانه الزوج المناسب لابنته ولكن عليها ان تتأثر كليه وبعد ذلك ممكن ان يتقدم لا خطبتها مره ثانيه وسوف توافق ولك ن الان لا يوجد ما بعده بنسبا له ع الزواج الصغير)
باك
إفده: عمران مالك ياولدي عنادي عليك عتفكر فا ايه…
عمران: ما فيش ياام عمران اني بخير ما عتجل جيش عليا اني زين وجوي كمان ي……..
أثبته بتن ع ابنها فا تعلم ما ف قلبه وما يدور ف عقله اعتبر له طول ا ثم قالت: اصتبر ياولدي بت خالتك تاخد الثنويه واني هخلي ابوك ايلم جوز خالتك وعخلهاش اختوبه لاه عخليه فرح بي بي بس انت اصبر اشوي….
عمران وهو يتنهد بحزن: اديني صابر ياامه شوفتيني ععمل حاجه غير عاطفيه……
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
عند فاطمه عادة للمنزل وصعدت الي غرفتها وان ان الاتصال مع اي شاخص كل ما هو موجود فقد لما شعرت بانه يحبها جماهيرهم واحيانا تشعر بل اعكس هي لا تعلم باناه تقدم لخطبتها وولدها الرفض كانت شارده الي حين رن هاتفها برقمه تحيرت كثير اترد ام لا ولكن ف نهايه رده عليه….
فاطمه: فحاجه ياعمران لا تكون عاوز تكلم خالتك….
عمران: اسمعي يابت لا ان كلامي ده ماععيدهوش انتي حبيبتي ايو اني عحبك يارب تكونى ارتحتي لمه سمعتيها اني ما كنش عاوز اجول حاجه زي دي غير لم ه اتوكد انك هتكوني من نصيبي بس طريجتك ف الكلام معاك متحملهاش وطري جتك السخيفه العتتعاملي امعاي بيها ماعتج متحملها اني هخطبك من عمي عبد الرحمن بس انتي تخلصي وتوقفه لوخليكي فاكره الكلام د ه لا اني ما جولش الحديت تاني لم غيره البسجك دبلتي ف يقبض بحبك يا بطو ط….
واغلق الخط دون اضافة اي كلمه اخره او حتى ان يسمع منها اي رد بينما هي كانت تحلق بسماء الورد احلامها التي رسمتها منذ ان كانت طفله فا العا شرة لم تتوقع بانه سوف ياتي يوم ويخبرها بانه يحبها وناها زوجه له…
******************************************
ف احد المنزله وبتحديد ف منزل عائلة الحوفي كانت تلك العائله الكبير مجتمعهون ومن خرطون ف احاديثهم الممله الي ان قال واحد منهم.
( ) ه مهم جدا شئ لديه هو المال وولدها فقط فهي لم تجب بعدهم وهم سيف وسف يان وكلهما متزوجين من بنات عمه زيدان لديه ابنتان وولد وحيد لكنه يختلف عن ابيه وعمه وهو فارس متعلم طيب القلب كان متزوجا ولكن لم أذهب لها فطلقها ف هدوء وأيضا زيدان زوج بناته لاولاد اخيه بينهم بنات طيبون جدا عكس ازواجهم وامهم سعديه فاهي ماكره وخبيثه..)
سفيان: صح يا بوي عرعمل ايه ف الارض البحريه نحيت الترعه جالي ليها مش تري عاوز يشتريها بسعر زين جوي….
عبد الجود: وماله ياولدي نبيعها ليه لا….
تحدثت بت عمي مش نيوه……نظر لها الضيه بغضب م نهم من لا انها قالت الحقيقة التي رفضتو وان تصدقوها والاخرون لم ي عالنطق باكتفو بنظرات.. اكملت حديثها بسرعه كي لا يحدث لها… جصد ي يعني دي من ورث بت عمي شئ وعتجدروش تبعوها …
نظر لها سفيان بغض وقال :اجفلي خشمك انتي…..
عبد الجواد: مرتك عندي حج عن ماجدروش نبيعو كيف لولول.
نظرهم زيدان وقال : طاب والحل دلوك اني جالي واحد عاوز البيت ا ل كان اخوك عمران رايد يسكن فيه جبل ما يتوفا وهي طرد السكان منيها كيف ه نجدر نبيعه دلوك…..
عندما بدات احاديثهم عن المال غادر فارس دون كلام.. بينما تحدث سيف : لزج من ترجع بت المحروج دي والهنفضل تجربه مش عرفين نبيع اي حاجه….
تحدث منال مالك: بس احنا عنديا ال عليك مش محتجين لورثه ده…..
اعتبرتها مني : البحر يحب الزياده يامرت ولدي….
اعتبرتها سعديه بمكر المشاهير : الجوليلي يامني ياخيتي اختك ليه جاعده من غير الولايات المتحدة وأخيراً ما تجوزتش واديكي شايف ه البنات من عمر عياله واهم أتجوزو وانتيهم عيال كماني….
ردت مني بقصف جبها: ليه عاوزه تجوزيها ل. جوزك اياك والله لو تطلعه اكلمها واخلهالك اتوافج…..
سعديه بغضب: اني جامه احسن لو جعده اكتر من تواجده هولع ف ناس وهي جاعده …….
عبد الجواد بغضب: اججلي خشمك منك ليها يا مره ماحدش ملي عنيكم اياك…….
&&&&&&&&&&&____________&&&&&&&&&&&
فل الليل ف غرفة ياسين ويسلي
كان ياسين يحاول التعامل مع سيلي باي داي ولكن هي لا تريد…
ياسين: ظن كفايه دلع لحد كدا…
سيلي : دلع دلع ايه وايه ال يخليني ادلع عليك اصلا احنا ما فيش حاجه بين اخلصيني ادلع عليك اصلا….
ياسين : ف ياسيلي انتي دلوقتي مراتي الكبيرة ما كنتي مراتي انتي حبيبتي و كل حاجه ليه ف الدنيا…
سيلي: احنا مافيش حاجه بينا كل شيء انتها من زمان يا ياسين واتفضل بقا عشان انا عاوزه انام…
ياسين : طيب ياسيلي نامي بس احنا كلامنا لسه ما انتهاش هروح اغير هدومي وانزل لجدو…
سيلي ببرود: يكون أحسن..
مرت بضع دقائق وخرج ياسين وهي عصر اكثر من قطعه من الجلباب الذي يحب ان يرتديهم وهو ف النوم وينظر إلى التي تدعي ووجهها ابتسامه ماكره..
صاح صوته وهو يقول : ايه الانتي هبتيه دي فواحده عاقله يعمل كدا..
فايه ومتنرفز كدا ليه…
ياسين عملتي كدا انا شفتك الصبح ماسه المق ص…
سيلي: لا انا ما عملتش حاجه وبعدين هعمل كدا ليه….
ياسين: سيلي مافيش ف الاوضه غير انا وانتي ونزلت الصبح وسبتك ف الاوضه ومافيش حد هيتجرا يعمل كدا وف هدومي انا بذات…..
سيلي: والله انت حر عاوز خذ صدق مش عاوز براتك..
ياسين. وهو يتعمد اغضابها : ع فكره دي اميل اطفال والواضح ان شكلك كبير اه بس له بتتصرفي حماية اطفال….
سيلي بغضب: انا مش طفله ومش بتصرف تصرافات اطفال…
ياسين: لا انتي طفعله واحلي طفله ف الدنيا كمان…
سيلي:بقا كدا طيب انا فعلا المصباح كدا ف هدومك ولسه هعمل اكتر من كدا ولو ما مشتش من أوشي دلوقتي…
ياسين وهو: هتعمل ايه…
سيلي: هولع ف باقي هودومك وممكن اولع فيك انتفاخ…
ياسين وهو المستهدف اكثر: اموت ف الشرس دا طيب قومي ولعي فيه وف هدومي..
سيلي: ياسين ابعد لوسمحت ما تقربش اكتر من كدا…..
ياسين :ما كنتي جريئ من دقيقه ايه حصل…
سيلي: عاوزه انام…
ياسين: طيب بس لو اتكرر الببييه دا تاني انا عهعقبك وعقاب شديد اوي..
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي: اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق ياسين)